Nytt målebånd

mai 20, 2012 at 4:26 pm 7 kommentarer

Av Lars Terje

I vinter ble et nytt målebånd for storfe lansert av Tine og Geno. Bakgrunnen for det nye målebåndet var at det kom tilbakemeldinger om at de gamle båndene ikke alltid gav tilfredstillende resultat. I 2010 ble kvigebrosjyra lansert for å få økt fokus på et vellykket kvigeoppdrett som grunnlag for robuste gode mjølkekyr. Noen av de som målte kukalver og kviger erfarte at målinger med det gamle We-Bo-målebåndet ikke stemte så godt med faktiske levendevekter.  Derfor ble det målt hodyr ved UMB, som altså resulterte i litt justert omregning fra centimeter til kilo i 2.utgave av kvigebrosjyra.  Og videre at Tine og Geno fikk laget nye måleband.  I kjølvannet har det naturligvis kommet spørsmål om hvor godt det nye målebåndet er. I figuren under er sammenhengen mellom målt vekt og veid vekt vist. Stigningstallet er 1,00 og R2 er praktisk talt 0,99. Dette indikerer en meget god sammenheng. Det ligger ca 1000 målinger bak denne figuren.

Når skal jeg måle?

Akkurat nå er det et meget gunstig tidspunkt for å måle. Før beiteslipp. Hvis man da tar igjen de samme dyra til høsten får man en meget god indikator på hvor gode beiter man har og om man evt har parasittproblemer. I figuren under ser man et eksempel på en besetning som har hatt lavere tilvekst på beite enn planlagt. Dette må da i neste runde kompenseres med sterkere fôring for å oppnå rett vekt ved inseminering og seinere kalving, hvis målet om vekt ved kalving står ved lag. De som finner ut at de har bedre tilvekst enn planlagt i perioder av oppdrettet har selvsagt muligheten til å spare kostnader for eksempel mindre kraftfôr. Figuren er hentet fra Tine produksjonskontroll kjøtt.  Andre gunstige tidspunkt å måle på er når man slutter mjølkefôringa av kalvene, og ved inseminering og kalving.

Entry filed under: Kvigeoppdrett og kjøttproduksjon. Tags: , , , , .

Mjølkekyr og beiting Planlegging av slåtten er planlegging av hele neste års fôring.

7 kommentarer Add your own

  • 1. Mari-Anne Hoff  |  mai 23, 2012, kl. 6:24 pm

    Jeg har ikke helt oversikten over hva som har vært problemene her, men registerer at Geno-målbandet var veldig tungt og slik upraktisk i bruk. Hører at vi fortrinnsvis skal regne med cm når vi måler. Her er det noe jeg ikke forstår. Vi måler rutinemessig alle oksene samtidig som vi har melkemåling hver måned. Vi registrer vekta på oksene og skriver det inn i ei kladdebok. Praktisk og spennende å følge med på, både for voksne og barn på gården. Og lett å beregne tilvekst pr dag ved hjelp av en enkel kalkulator. Hva som er poenget med å lese av cm i stedet, forsatår jeg ikke, anna enn at da blir det mer innvikla å følge med på tilvekst.

    Svar
  • 2. Lars Terje Nyhus  |  mai 24, 2012, kl. 8:00 am

    Jeg er overbevist om at du har et bra system som fungerer for deg, og det er det viktigste. Når det gjelder cm eller kg så henger det sammen med at cm skal være likt på alle målebånd, forutsatt at de ikke er strekt eller ødelagt på andre måter. Kg-merkene kan imidlertid variere noe siden de er utviklet på ulike raser. Frem til i vinter har det vært to ulike bånd i handelen og så kom nå i vinter Tine-Geno sitt målebånd som er tilpasset hunkjønn av NRF-rasen. På medlem.tine.no så ligger det inne omregningsformeler som regner om fra cm til kg. Mao så vil man uavhengig av hvilket målebånd man bruker få ut rett vekt på sine dyr slik det er vist i figur 2 i artikkelen.

    Nå har du ditt eget system, og det fungerer godt for deg, og slik sett så trenger du ikke bruke Tine sine programmer. Men vi er veldig glade for at vekter (helst i form av cm) legges inn i Kukontrollen. Selv om du ikke bruker det vil det bli brukt i statistikker, forskning og faglig utvikling.

    Svar
  • 3. Mari-Anne Hoff  |  mai 24, 2012, kl. 6:22 pm

    Jeg ser det ikke slik at jeg «har mitt eget system»!Men jeg er bra sikker på at det er mer motiverende å følge med på tilvekst for alle slags dyr om en måler kg og slik kan regne ut i hodet under måling omtrent tilvekst siden sist! Og akkurat det tror jeg er et oversett poeng, få bonden til å gjør enkle ting i hverdagen som både kan hjelpe til med forbedringer i driften , og som kan få interesse og motivasjon til å øke. Slik sett går jeg til det skritt å hevde et det er et blingspor at en skal måtte legge inn cm i Tine sine tabeller. Da skal altså bonden måtte sitte med målebåndet eller en engen tabell han må lage seg for å få tallene som skal inn! Hadde vel vært enklere for Tine å bruke datateknologi til å omforme kg-målene, eller?

    Svar
  • 4. Mari-Anne Hoff  |  mai 24, 2012, kl. 6:49 pm

    Og hvis det kunne se ut som om vi ikke bruker måleresultatene vi får på dyrene, er det en feil slutning. Vi har hatt kviger på fellesbeite i tredve år., og dyra er uten unntak målt og kg skrevet opp på alle dyr både ved sending og heimkomst. Så lager vi skjema til alle deltakerne og beregner årlig tilvekst, samt bryter det ned på den enkelte besetning, på tilvekst pr dag osv. tror vi holder på å bli bra fremmedgjorte hvis vi skal anbefales å legge inn størrelse i en enhet som sier oss mindre enn andre, det var det som var mitt poeng!

    Svar
  • 5. Lars Terje Nyhus  |  mai 29, 2012, kl. 10:19 am

    Hvis du bruker det nye målebåndet som Tine og Geno har lagd sammen, så spiller det ingen rolle om man legger inn kg eller cm i kukontrollen.

    Jeg og mange andre rådgivere har jobbet aktivt i mange år for å få bønder til å bruke målebåndet litt mer aktivt for derigjennom å gjøre endringer i drifta basert på kunnskap om egne dyr, og ikke basert på tro. Mange har blitt flinke til å bruke målebåndet, slik jeg hører du beskriver. Noen finner motivasjon i tallene slik du gjør, mens andre vil ha det grafisk fremstilt. Det er smak og behag. Tine tilbyr noen grafiske fremstillinger for ungdyr.

    De fleste av de som driver med målinger er jeg helt sikker på bruker resultatene sine. Jeg er helt sikker på at du bruker dine resultater. Det jeg var ute etter var at målingene også må komme inn i kukontrollen slik at vi kan dra enda mer kunnskap ut av tallene.

    Diskusjonen om cm eller kg må ikke bli et hinder for at du og alle andre registrerer vekter inn i kukontrollen. Desverre er det ikke mulig pr idag å registrere hvilket målebånd som er brukt. Hadde det vært mulig kunne vi selvsagt brukt datakraft for å regne oss frem og tilbake mellom cm og kg.

    Svar
    • 6. Hedvig Lien  |  juli 11, 2012, kl. 9:59 am

      Hei! Jeg har forhørt meg mange plasser, men jeg ser ikke ut til å få svar på hvor jeg kan få tak i dette nye målbåndet? Jeg vil svært gjerne ha det! 🙂

      Svar
  • 7. Steinar Haugsbakk  |  september 29, 2016, kl. 11:02 am

    Er det noen som kan fortelle meg hva vektene var på det gamle tomme-målet som vart brukt før cm. målene vart tatt i bruk. 8-9-10-11-12 kvart.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Arkiv


